solarXbike contacts
Anderson Powerpoles | JST-SM | HiGo motor | HiGo sensor |
---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
PP15 = 15 amp | – | – | – |
PP30 = 30 amp | – | – | – |
PP45 = 45 amp | – | – | – |
Laddkontakter
solarxopen Laddkontakt A
42VDC, 2A, 2 pol Kraft
solarXopen Laddkontakt B
33,6 -42 VDC, 2A, 4 pol Data + Kraft
solarXopen Laddkontakt C
Data och laddning 4 pol 54.6V
JST-SM
SM-serien från JST är en relativt kompakt (0,1-tums) tråd till trådkontakt som har en spärr och fungerar utmärkt för små signaler och tillbehörsffekt upp till ca 2 ampere. Denna kontakt är tillgänglig från 2 stift till 8 stift, vilket gör den väldigt mångsidig för alla hallsensorer, gasreglage, ebrake, termistor, PAS och andra multipluggar som finns i ett ebikesystem.
Kontaktdonet har den ytterligare fördelen att du kan sätta på spänningen på stiften medan kontakterna är inkopplade, vilket gör det ovärderligt vid felsökning (t.ex. identifiering av en skadad hallsignal) och okänd för många personer kan både kvinnliga och manliga stift extraheras från sitt hus med ett lämpligt verktyg (som en böjd papperslip). Detta gör att du kan ta bort stiften från huset om du vill byta en ledningsstift eller passera kabeln genom en mindre öppning innan du monterar den igen.
På baksidan är denna kontakt inte vattentät, och stor exponering för vatten kan orsaka att stiften korroderar något, speciellt alla stift med positiv likspänning på den. Vår erfarenhet är att även efter många års användning i regniga skåne, är anslutningen fortfarande till stor del pålitlig även om metallpinnarna kan se lite väderrik.
Pinouts: Det finns några pinout konfigurationer som kan användas, så bara för att två delar från olika leverantörer har en JST-kontakt med samma antal stift som inte betyder att de säkert kan ansluta sig ihop. Bilden nedan visar den pinoutstandard som vi för närvarande har antagit för alla våra komponenter.
HiGo Signal
Higo-signalkopplingsserien är en överbelagd kontakt som har antagits av Bafang och andra stora volymer OEM och svängande ebike-tillverkare för olika gaser, ebrake, PAS-sensorer och ljusproppar. Dessa kontakter ser ut och mår bra när de kommer paras i ett komplett system, men de är inte tillgängliga som en lödbar inplugg som alla kan installera. Anslutningarna levereras som förmade kabelnät i OEM-matningsledningen som begränsar användningen i DIY-byggnader, eller som panelfäste / PC-monteringspluggar som kräver anpassade kretskort eller kapslingar.
Medan vattentätningen gör kontakten tillförlitlig, finns det ingen möjlighet att mäta spänningen vid stiften när systemet är anslutet för diagnostiska ändamål, och om en stift blir bruten från att tvinga pluggarna felaktigt, finns det heller ingen aveny för reparation. Så även om de har tillförlitlighet och miljöexponeringsfördelar framför JST-SM-pluggar, skapar de också mer problem att hantera vid felsökning och reparation.
HiGo Motor
Higo har också en omfattande serie av helgjutna motoranslutningar som har både 3 strömkablar och hallgivaren och andra signalledningar i en enda plugg. Z910-kontakten är en populär för att hitta i motorer med lägre drivkraft.
Den har 3 fasade trådkontakter bra för ca 30-40 ampere med max ström, 5 hallsensorkablar och en 6: e tråd som normalt används som hjulhastighetssensor i växelmotorer eller som motortemperaturgivare.
Vanligtvis kallas det bara en ”9 pin motor” eller ”vattentät motor” -plugg, vilket inte är så exakt. En av utmaningarna med en enda motorplugg som innehåller alla fas- och hallstiften är att motorhallen och faspinnen måste vara korrekta, och som alla som har blandat och matchat olika borstlösa motorer och styrenheter vet att detta inte alltid är en enkel färg till färgmatchning.
Lyckligtvis, eftersom Bafang i stor utsträckning har standardiserat sig på den här kontakten, har de fastställt att varje fas- och hustråd är så stor att styrenheter och motorer som använder denna kontakt från olika leverantörer är i stort sett kompatibla.
Rosenberger
Rosenberger connector var en av de standarder som antogs av energibus som standard plugg. Den har inre magneter för att tvinga rätt orientering och hålla kontakten ihop och har två kraftkontakter och 4 signalkontakter, nominellt för CANbus. Konceptet bakom den här kontakten har ett universellt batteri och laddareplugg som var utbytbart mellan ebikesystem och ett kommunikationsschema som skulle säkerställa kompatibilitet.
Anderson SB50
Anderson SB-kontakterna är populära i större elbilar som golfbilar och så, men vi ser dem ofta använda tillsammans med ebike batteripaket. Dessa kontakter är lite som en större version av Powerpole-pluggarna och har samma könsfria pinfunktioner, men i motsats till Anderson Powerpoles saknar de modulära svanshuggans ledningssystem. Istället är Anderson SB-kontakterna en fast 2 ledarplugg som uttryckligen är avsedd för DC-buskablar. Enligt vår mening är de bara lite för stora för användning på elektriska cyklar
XT60
XT60 är en guldpläterad 2-leder 3,5 mm kula kontakt från Amass avsedd för RC-marknaden. Den har en utmärkt retentionskraft, kan hantera mycket höga strömmar utan att smälta (uppåt av 100 ampere med kraftig tråd) och är både kompakt och billigt. På nackdelen hanterar den inte båtförbindelser och Andersons, och kontakten måste lödas, vilket är mycket mer tidskrävande och tråkigt än krympning. Den används allmänt uteslutande som en batteripropp, både på utloppsledningarna och på laddningsledningarna.
XT90
XT90 kontakter är en större version av XT60 från Amass, med 4,5 mm kulspetsar för högre strömmar, konservativt betygsatt till 90A men med mycket mer. Denna kontakt är unik tillgänglig med ett inbyggt förladdningssmotstånd (XT90-S) som eliminerar gnistan som uppstår vid anslutning av ett batteri till en kapacitiv belastning. Det är en fin touch, även om kontakten är överkill för de flesta ebike applikationer som sällan har mer än 20-30A hållbara batteriströmmar.
MT60
MT60 är en 3-stifts version av XT60-kontakten avsedd för 3-fasiga ledningar i en borstlös motor. Den här kontakten är kompaktare än 3 Andersons och kan hantera en 100 höjd toppfasström på en kraftfull ebikehubmotor utan att smälta. På nackdelen har du inte flexibiliteten att byta runt faser för att experimentera med olika pinouts när du försöker kartlägga en kontroller till en given motor. Och, som XT60-kontakterna, är den endast tillgänglig med lödklackar, det finns inga krympbara stift tillgängliga så det är mycket långsammare att installera. Vi har antagit MT60-kontakten som en gjuten panelmonteringsplugg i de uppdaterade 2017 Phaserunner-enheterna, eftersom den kompakta storleken och den höga strömspecifikationen gjorde det möjligt för oss att passa in i formningen. Och när vi har kunder som har problem med att smälta andersonproppar på högre motorfasledningar, föreslår vi vanligtvis en växling till MT60.
XLR
XLR-kontakten har använts i ljudutrustning i årtionden och finns i olika stiftkonfigurationer. I ebike-scenen har den använts på batteriladdare sedan så länge vi har gjort det här (2003). Därefter handlade vi mestadels om NiMH och NiCad-batterier som kräver en temperatursensor för laddning, och så användes en 3-stifts XLR-kontakt med Pin 1 = V +, Pin 2 = Gnd och Pin 3 = Thermistor. Samma 3-stifts konfiguration används även med litium- och blybatterier som inte kräver en temperatursensor, och i så fall är 3-stiftet inte anslutet eller används som en spärrstift.
Generella kvalitet XLR-pluggar har inte mycket bra strömhantering för sin storlek och kommer ofta att smälta och snedvrida när de används över 4 ampere eller så. Högkvalitativa XLR-pluggar som Neutrik XX-märket som vi använder på Satiator är klassade för 16 ampere, vilket gör det till ett utmärkt val för hög strömladdning.
DC Jack
DC-kabelkontakten har varit en standard för att driva elektroniska enheter med lågspänningsström i konsumentelektronik och har funnit sin väg som en vanligt använd plugg för laddningsporten på rammonterade ebike-batterier. Vi har också använt det i många år som DC-strömporten på cykelanalysern för att köra ebike-lampor, DC-DC-omvandlare och andra tillbehör.
Dessa DC-stickproppar klassificeras vanligtvis inte för mycket höga strömmar, och deras design gör det lätt att oavsiktligt korta stiftet och markflikarna med en metallbit. Det finns några modeller som har en flerpoligt jordanslutning och är klassade för upp till 7 ampere, men de flesta modellerna är bara bra för 2-4 ampere. Detta är särskilt sant om parningskopplingen till markskeden är bara en enkel böjd metallflik.
Den låga strömkvaliteten och sårbarheten för shorts gör dem långt ifrån idealiska för användning som laddningsport i ett ebike-batteri, men för bättre eller sämre är det ett vanligt kontaktdon som finns i många batteriluckor. Var medveten om att polariteten kan variera från enhet till enhet och DC-pluggar specificeras av både diameteren på tunneln (OD) och stiftet (ID). Standardstorleken som används i ebikes har en 5,5 mm fat, men stiftet kan vara antingen 2,5 mm (vanligast) eller mindre 2,1 mm (mindre vanligt).
RCA
Det här som XLR-kontakten är ett annat exempel på den kinesiska ebike-batterinäringen, som hittar en billig kopplingsstandard från ljudindustrin och återställer den som laddningsplugg. Det är bekant för alla som har anslutit ljud- och högtalarsystem. Det har en nackdel att stiftet och höljet är både exponerade och lätta att korta ihop.
Tajima
Vid ett tillfälle för ett decennium sedan bytte Crystalyte från att använda JST-SM-kontakten för deras hall signaler till en metallisk rund 5-polig kontakt som felaktigt kallades ”mini XLR”. Det är faktiskt sådan som en mini XLR-kontakt, men den här kontakten verkar vara en knockoff för ett japanskt Tajima-kontaktdon. Vid första anblicken verkade det vara en högkvalitativ kontakt, men i praktiken hade ingen praktisk fördel jämfört med JST-kontakter, tenderade att korrodera med exponering och det var en smärta att lödda. Vi slutade hantera dessa pluggar för länge sedan, men många andra Crystalyte-leverantörer fortsätter att använda dem.
GX 16 2 pol
Hirose DF62
BMS Header
Batterikontrollkretsen i ett litiumförpackning måste anslutas till alla enskilda cellmätpunkter, och det görs normalt med en enda rad 10-15 stiftenhet, som kan variera i höjd från 1,5 mm till 2,54 mm. Det är vanligtvis möjligt att hitta kompatibla stift och pluggar från digikey eller andra elektroniska delar, tillverkat av JST, Molex, Tyco etc.
Molex / Spade
De flesta kinesiska ebikes, skotrar och kit har stora vita kontakter som har flera platta spadekontakter i dem. I grund och botten den billigaste möjliga anslutningen som är tillgänglig. De ser fruktansvärda ut, men fungerar i allmänhet bara bra, och i de flesta av dessa fordon är kontakterna gjutna i chassit och ur sikte. Ofta klarar dessa i den allmänna termen för Molex-kontakt, men Molex gör alla typer av bra kontakter och förmodligen inte de här.
Leverantörer